[NUUG kart] hjelp til osm-tegning

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Wed Oct 26 14:36:31 CEST 2011

Det er ingenting i vegen med å spørre her. Mange spørsmål og svar (på engelsk) er kansje lettere å finne/stille på http://help.openstreetmap.org/ men til norske forhold er det denne lista som er best.

> Jeg har nemlig prøvd å google og legge ut spørsmål på forum uten å få svar for å finne ut av deltagelse i osm. Jeg har lastet opp noen sporlogger og tegnet dem inn/sjekket at de er inne. Men nede på hytta så jeg at det er gjort veldig lite og jeg begynte å tegne opp litt grovt etter Bing fly-/satellittfotoene. Så kan det heller korrigeres senere dersom det er feil. Men det er jo en del områder som ikke har eller har for dårlige bilder til å bruke. Så jeg lurer på om det finnes andre tjenester vi har lov til å bruke eller om det bare er sporlogger som gjelder i disse områdene?

Det er desverre berre bing og landsat me har tilgang til. Det meste av norge (og verden) er teikno ved hjelp av GPS, penn og papir (og litt kamera). Det er dessuten også den mest pålitlige kjelda.

> I tillegg føler jeg det er litt uklart om det er mulig å bruke kartverket sine ”fri”slupne data på noen måte?

For kartverket er "fri" og "gratis" synonym. For oss er det heilt forskjellige begrep. For N5000 datasettet greide kartverket å legge til begrensingar og sende ut pressemelding om at dei hadde "åpna" datasettet. For rasterkartet er dette berre eit gratis datasett med mange brukarbegrensingar som gjer at me ikkje har lov å bruke det.

> På forhånd takk for svar! Håper lista lever enda :)

Lista lever alltid.

Gnonthgol