[NUUG kart] Sykkelruter i marka

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Apr 8 10:30:54 CEST 2012

[Trond Michelsen]
> Jeg vet ikke hvordan dere tenker om dette, men jeg mener i hvert fall
> at hvis et ruteplanleggingsverktøy skal foreslå en rute som går
> gjennom marka, så skal stien være farbar og trygg for en uerfaren
> stisyklist, og den må være raskere enn raskeste asfalt/grus
> alternativ.

Hva mener du med "raskere" her?  Det er jo litt vanskelig å gjette hvor
fort en vilkårlig sykkelist ønsker å sykle på tur, så det blir vanskelig
å beregne hvor lang tid ting vil ta.

> Hvis man f.eks. går til http://www.bikeroutetoaster.com/ og ber om en
> sykkelrute fra Flateby til Klemetsrud, med OSM som rutegrunnlag, så
> foreslås det en 27 km lang reise gjennom Østmarka. Jeg vet ikke
> hvordan sykkelmulighetene er her, men jeg har mine tvil til at "folk
> flest" vil bruke kortere tid på denne løypa enn om de hadde syklet
> rundt, selv om dette er ca. 12 km lengre.

Du får sykle ut og teste.  Tjenesten gir jo valget mellom korteste og
raskeste rute, så den har jo forsøkt å ta hensyn til forskjellige
bruksmønster.  Men hvordan beregner den sykkelhastighet?
--
Vennlig hilsen