[NUUG kart] Hytter i turområde (lågfjellsområde)

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Mon Apr 30 15:46:53 CEST 2012

2012/4/30 Guttorm Flatabø <post at guttormflatabo.com>:
> Her er det mange eigenskapar dytta inn i ein tag, ikkje særleg fleksibelt...

Rendringsmessig er det bedre å bruke eksplisitte tagger.
Mange verdier på tourism=* gjør ingenting.

> Uansett: kva med private hytter og sel på stølar? Alt dette er tourism, men
> i går kartla eg ein støl, og fann ikkje noko passande til stølshusa som er
> private og ikkje tilgjengelege for ålmenta på nokon måte som regel.

Hvis husene er private ser du på building=* tagger,
hvis de tilbyr tjenester for turisme så passer tourism=*

Jeg skrev _ikke_ "betjent DNT hytte", "selvbetjent DNT hytte",
"ubetjent DNT hytte". Jeg ser ikke noe poeng i å skille om det er en
lokalforening av DNT, Skiforeningen, Oslofjordens friluftsråd,
Friluftsklubben eller en privat aktør som driver en hytte. I Norge vil
en wilderness hut antas å kreve at man har et adgangsmiddel (feks DNT
nøkkel), mens basic hut står ulåst. Mens jeg tror Sverre sine kart fra
frikart.no viser DNT hytter og "private" hytter slik DNT viser det i
sine medlemsblader og på UT.no?

For en støl som tilbyr overnatting og servering, kanskje
tourism=guest_house eller chalet er mer passende?