[NUUG kart] Trace fra Adobe Illustrator .AI-fil?

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Wed Aug 1 23:27:12 CEST 2012

Den 1. aug. 2012 kl. 21.47 skrev Frode Roxrud Gill:

> Jeg har med GPS og logger når jeg er innom Kristiansand Dyrepark. For
> moroskyld sendte jeg en mail og lurte på om de hadde noe mere
> nøyaktige kilder enn GPS-logger, uten restriksjoner, jeg kunne basere
> meg på.

Flott.

> Fikk ubetinget positiv respons, og sitter nå på en 14Mb stor
> .AI-fil de selv har tegnet av fra egne flyfoto og gitt meg tillatelse
> til å bruke.

Her kan det vere sjulte rettigheter ute og går.

> Men, hva gjør jeg nå? Har fått lastet den inn i Inkscape
> og alt ser jo i og for seg flott ut, men det er vel ingen kobling til
> kartposisjon, og jeg kan vel ikke bare stappe en 14Mb stor
> Illustrator-fil inn i Potlatch2?

Eg veit ikkje med Potlatch men JOSM sin PicLayer plugin er det eg har brukt til liknande prosjekt. Eg trur ikkje den kan laste inn .ai filer direkte, men du kan konvertere det til eit meir vanlig format først. Når du har lasta det inn kan du legge inn kontrollpunkt og georektifisere det sjølv. Ettersom det er teikna frå flyfoto i utgangspunktet gjer det ikkje mykje om du taper litt nøyaktighet i posisjonane.

> Og er det noe sentralt sted slike
> datakilder bør oppbevares?

Det er ikkje nokre andre stader å lagra slike datakjelder bortsett i frå i databasen. Men det blir jobba med det. http://lists.openstreetmap.org/pipermail/imports/2012-August/001466.html

Gnonthgol