[NUUG kart] EU direktiv

Oyvind Hanssen ohanssen at acm.org
Sat Dec 8 21:48:35 CET 2012

On Friday 7. December 2012 21.25.40 Kai Stian Olstad wrote:

> Tror det er denne de refererer til
> http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-11-891_en.htm?locale=en
>
> Og det er endring av eksisterende direktiv 2003/98/EC,  Re-use of public
> sector information

Jepp, takk. Det kan se ut som at dette er saken. Det er altså en innskjerping
og klargjøring av et allerede gjeldende direktiv. Altså det som dreier seg om
åpne offentlige data og hvor kartdata i dag er unntatt fra endel regler fordi
man mener det er en høy kostnad ved å frigi disse dataene.

Det kommer til å bli vanskeligere å lukke inne offentlige data, og å ta
betalt for tilgang. Dog ikke helt umulig, men det skal opprettes et klageorgan
(sannsynligvis i konkurransetilsynet eller DIFI) og bevisbyrden blir snudd
i favør av brukeren.

Fristen for å implementere direktivet er 18 måneder. Forhåpentligvis er
Norge raskere enn det siden det allerede er gjort endel på åpne offentlige
data fra FAD/DIFIs side.

Hvis jeg har forstått dette riktig ;)

Øyvind