[NUUG kart] Bomstasjoner (var Turkartdata i Sørum kommune)

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Tue Dec 18 01:41:07 CET 2012

On Mon, 17 Dec 2012 10:41:24 +0100, Guttorm Flatabø wrote:

> NLOD er utforma for å vere kompatibel med ODbL, og har ein eigen
> kompatibilitetsklausul slik at dette burde ikkje vera noko «problematikk».

Hei. Takk for kommentarer. Det er vel forresten OpenStreetMap
Contributor Terms som angir hvilke rettigheter jeg må ha (og gi til
OSMF) for data som jeg skal laste opp i OSM:

http://www.osmfoundation.org/wiki/License/Contributor_Terms

Jeg har akkurat bare sett raskt over disse, men det ser ut til at jeg
må gi OSMF stort sett alle rettigheter til dataene og samtidig må jeg
oppgi "any moral rights". (Men punkt 4. i Contributor Terms er kanskje
tilstrekkelig for å tilfredsstille punkt 3. navngivelse i NLOD?)

Jeg kan uansett prøve å kontakte Sørum kommune om turkartdatene, og hvis
jeg spør om det er greit at jeg laster opp dataene til OSM i henhold til
OpenStreetMap Contributor Terms, og de sier ja, så burde det vel i
hvertfall være greit. Hvis ikke, kan jeg muligens anta at NLOD gir meg
tilstrekkelige rettigheter og laste opp uansett, men jeg stusser på de
samme punktene som Petter nevner.

Samtidig kan jeg jo høre om det er mulig å få tilgang til vektordataene.

Hilsen Håkon.