[NUUG kart] Kulturminner

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Sun Dec 23 20:21:53 CET 2012

Hei,
Jeg fortalte nylig om OSM arbeidet i Oslomarka på et av miniseminarene
til Oslo og Omegn Friluftsråd (OOF). OOF er en paraplyorganisasjon for
flere av aktørene i områdene som er regulert av Markaloven. Viktige
medlemmer er Skiforeningen, DNT Oslo og Omegn, Naturvernforbundet Oslo
og Akershus og 19 kommuner. De har mange andre aktører i sin
distribusjonsliste og målgruppe. Jeg kalte min lynpresenasjon "Visjon:
Stier og veifor i Marka som frie kartdata". Kort om OSM wikimodellen,
eksempler på at dataene kan presenteres på _mange_ måter, hva som er
lagt inn i Marka så langt, om begrenset tilgang til offentlige
datakilder, og hvorfor kulturhistoriske objekter bør registreres og
tilgjengeliggjøres helt fritt.

Angående dette skriver OOF i etterkant dette ifm. inngangen til et nytt år:

"Markas historie er i stor grad knyttet til kulturminnene. Derfor er
det meget viktig at kulturmiljøene og kulturminnene blir registrert,
vernet, restaurert og vedlikeholdt. Kulturminneprosjektet vil derfor
bli videreført i 2013. Det er ingen som har et helhetlig ansvar for
kulturminnene i Marka."

Og videre, er jeg veldig glad for at følgende poengteres ovenfor
medlemsorganisasjonene, -kommunene og venneforeningene:

"Tilgangen til offentlige registre er også begrenset. Utfordringen
blir derfor å komme fram til et opplegg der de omfattende
registreringene som mange engasjerte personer driver med på frivillig
basis, blir tatt vare på på en slik måte at disse blir inspirert til å
fortsette.

(Det er vel OSM det?)

Jeg har stupt ned i å lage kartografi for å presentere historic=*
tagging i OSM. Den vil være sterkt inspirert av topografiske kart fra
slutten av 1800-tallet. Arbeidet vil medføre en systematisering og
gjennomgang av tagging. Jeg vil også legge inn og supplere navnsetting
av gårdsnavn og kirker fordi dette er de viktige landemerkene i gamle
kart.