[NUUG kart] Vinterstengte veier (vise i skiløypekart)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Feb 8 09:54:49 CET 2012

Vidar Gundersen wrote on 07.02.2012 22:49:11:

> skiløyper, samt at det rent praktisk vil kollidere når en skiløype
> går langs den stengte veien

Enig med Knut her. Å tagge med piste eller lignende om det ikke er gått-
eller kjørt opp skiløyper blir feil. At det er fint å gå der holder ikke.

> ja, det er jeg enig i (jeg er ambivalent). samtidig betyr det
> implisitt at den ikke er brøytet og stengt for andre kjøretøy, og at
> en ubrøytet vei er en glimrende trase å gå opp skispor i, og det er
> det ofte en ser at folk har gjort.

> allerede er brukt i noen særlig grad med tagstat e.l.?
>
> winter_road=yes er omtalt i OSM wikien, men lite brukt, og viser til
> en noe annen betydning: det er veier som ikke er kjørbare om sommeren,
> til forveksling lik ice_road=yes. snowplowing har 22000 forekomster,
> men jeg har ikke sett på dens utbredelse geografisk.

Enig. Winter_road blir også feil. Men snowplowing synes jeg er en fin tag
for dette.

Var det ikke også en datotag av et eller annet slag som sa om noe var
stengt i et spesielt tidsrom eller en sesong? Fant den ikke i farten. Tror
det var noe mer enn date_on og date_off. Mener å huske at vi debatterte
det i forbindelse med broen til Brønnøya som bare er der på vinteren, og
at det om sommeren er ferje.