[NUUG kart] Falske buss- og T-banelinjer

Guttorm Flatabø post at guttormflatabo.com
Fri Feb 17 10:09:42 CET 2012

2012/2/16 Vidar Gundersen <vibrog+osm at gmail.com>

> Kvalitetskontroll er
> verkty.
>
> antagelig fordi vandalisme ikke har vært noe stort problem på OSM?
> jeg er glad det er lav terskel for å bidra. den skulle gjerne vært

Jaudå heilt einig i det, det er likevel ikkje noko vegen for meir, betre og
lettare overvaking.

> lavere. (feks smartphone app som tracer automatisk hvis man beveger
> seg et sted det ikke finnes ways fra før -- kanskje det finnes for alt
> jeg vet.)

Den har funnest lenge. Den var i byrjinga nesten ubrukeleg, men har blitt
betre og betre. http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Vespucci
Med Cloudmade poi collector kan ein svært enkelt legge til punkt, men eg
har ikkje fått den til fungere på mine Android-mobilar det siste halve
året, og av ein eller annan idiotisk grunn er han ikkje fri programvare.
Med wheelmap kan du legge til tilgjenge-informasjon til eksisterande punkt
heilt anonymt.

> det einaste han treng gjere for å fortsette er å logge inn att, er eg redd

> ja, selvfølgelig. helt nytteløst.
> vedkommende er ute etter å gjøre skade:
> - alt er gjort "riktig": lagt til nye riktige busstopp,
>  justert veier etter Bing sat, splittet ways, tagget relasjoner korrekt.
> - valgt rutenummer som passer inn i mønsteret for gitt fantasirute.
> - påstår at er 13 år (og dermed under strafferettslig lavalder)

Uff.

> vedkommende hadde vært en god bidragsyter dersom datagrunnlaget ikke
> var fantasi.
> og ingen av oss har hatt tid til å rette opp skadeverket hans.
> det er lett å slette relasjonene, men node-redigeringene bør antagelig
> sjekkes også.
>
> hmm, kanskje jeg skal fortsette arbeidet mitt uten å dele data.

Hæ?

--
Guttorm