[NUUG kart] Ladestasjoner for el-biler

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Sat Feb 25 23:51:54 CET 2012

On Sat, 25 Feb 2012 22:36:01 +0100, Bjørn Kvisli wrote:

> OK, jeg prøveimporterte en node med josm og det virket. (Det er første gang
> jeg importere noe). Jeg lurer på en ting: Det ligger jo noen ladestasjoner
> inne allerede, og min import kommer til å legg til enda node   for samme
> stasjon. Blir ikke det noe rot? Går det an å spørre mot datasen for å finne de
> ladestasjnene som allerede er der? Har ikke klart å lese meg frem til dette.

Hallo. Vet ikke hvordan eller om det kan gjøres direkte i JOSM, men her er
et forslag som bruker Osmosis (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmosis).

Last ned norway.osm.pbf:

wget http://download.geofabrik.de/osm/europe/norway.osm.pbf

Så kan du bruke Osmosis til å filtrere ut noder med en bestemt tag
(kommandoen kan slås sammen til en linje ved å fjerne /):

osmosis --rb norway.osm.pbf --node-key-value \
  keyValueList=amenity.charging_station --write-xml file=ladestasjoner.osm

Du må så åpne ladestasjoner.osm i JOSM og sammenligne manuelt med nodene
du har tenkt til å importere. Jeg prøvde og fant bare en stasjon, den
Vidar nevnte tidligere:

http://www.openstreetmap.org/browse/node/1506608497

Men jeg har ikke undersøkt saken noe særlig. Mulig det f.eks. er andre
måter å tagge ladestasjoner på, men det vet jeg ikke.