[NUUG kart] tagging av nedlagte husmannsplasser i OSM

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Fri May 18 12:19:55 CEST 2012

Den 18. mai 2012 kl. 11.50 skrev Snorre D. Øverbø:
> Hvordan kan vi tagge husmannsplasser?
>
> Ute i terrenget vil en typisk finne forskjellig spor etter slike
> plasser. Det kan være:
> - gjengrodd åkerland /teiger / utslåtter
> - bygninger (stående eller helt/delvis sammenraste)
> - hustufter,
> - rydningsrøyser,
> - steingjerder
> - avfallsdynger,
> - stier og hesteveier
> - jernskrap etter maskiner og ovner f. eks

Dette tagger du som det er.

> I tillegg til det vi kan observere ute i terrenget, finnes det jo en del
> "adminstrativ" info om husmannsplassen. Det kan være:
> - Navn på husmannsplass
> - Tilhører eiendom: navn + gnr/bnr
> - historikk om plassen

Dette er ikkje så viktig å forholde seg til i forhold til osm. Vanligvis er ikkje historien bak ein objekt så viktig, so om ein plass har vert ein husmannsplass, storgard eller steinur før i tida betyr ikkje så mykje. Det som er viktig er kva det er no.

Du kan legge inn ein node med place=farm, abandoned=yes eller place=locality og name=* for å gi det eit navn. Dette er nyttig informasjon i dag. Eg har ikkje sett nokon forslag til tagging av gards og bruks nummer, men syntest ikkje det er noko som er så viktig i osm samanheng. Me skal ikkje og vil ikkje gjere jobben til kartverket.

> Finnes mye info selvsagt på OSM sine sider, men jeg syns det av og til
> er vanskelig å tolke hvilke tagger der som passer best i en norsk "setting".

Mykje av informasjonen om norske forhold i osm finn du på http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Map_Features men det er ikkje alt som er så klart som det burde vere. Det er derfor me har denne lista.

Gnonthgol