[NUUG kart] Village Røyken, Svalbard and Jan Mayen

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Mon Aug 5 23:55:15 CEST 2013

On Mon,  5 Aug 2013 12:27:41 +0200, Guttorm Flatabø wrote:

> Er det ingen som har noko ide om kva som er problemet her? Så vidt eg kan
> skjøna så må det enten vera noko problem med Svalbard-relasjonen, eller
> Nominatim.

Hei. Jeg forsøkte å undersøke det, men har ikke funnet ut noe særlig
dessverre, så det blir mest spekulasjoner. Har dessverre i
utgangspunktet heller ikke så mye peiling på hvordan Nominatim fungerer,
men det som står her kan kanskje være av betydning:

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Nominatim/FAQ#Where_have_all_the_place.2Fcity.2Fcountry_nodes_gone.3F

Relasjonen med Norges grense (2978650) har ingen label slik det foreslås
i punkt 1, så kanskje det bør legges inn en slik, men det vil overraske
meg litt om det er alt som skal til. Jeg oppdaget tilfeldigvis også
dette innlegget på OSM-forumet:

http://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=350916

Den nevner at det har blitt gjort endringer i grenserelasjonen i det
siste, så problemet kan muligens være forårsaket av disse endringen men
jeg er usikker. (Jeg har i mellomtiden selv lagt til Jan Mayens grense
til denne relasjonen, men ikke som et forsøk på å løse dette problemet.)

Jeg kan heller ikke se noen opplagt feil i Svalbard-relasjonen og kan
dessuten ikke se at navnet "Svalbard and Jan Mayen" ligger i noen
relevant navnetag (name eller name:no f.eks.) i OpenStreetMap, men
kanskje det kommer fra denne tabellen i Nominatim:

https://github.com/twain47/Nominatim/blob/master/data/country_name.sql

Det ser også ut til at grensene til forskjellige land ligger i en egen
tabell:

https://github.com/twain47/Nominatim/blob/master/data/country_osm_grid.sql

(Fila er for stor til å vises i en nettleser.) Det kan være en feil i
denne, men har ikke fått undersøkt det og vet ikke hvordan disse
tabellene oppdateres. Tipper altså det er en feil i Nominatim, men ikke
sikker.

Jeg tror heller ikke dette problemet har noe med Kartverkets data å
gjøre. Jeg får f.eks. også tilsvarende resultat når jeg søker på "Oslo",
og den stedsnoden har ikke blitt berørt av noen slik import.

Hilsen Håkon.