[NUUG kart] Nye flyfoto fra Bing

Helge Hafting helge.hafting at hist.no
Thu Aug 15 09:03:13 CEST 2013

On 03. juli 2013 15:45, Gisle Sælensminde wrote:

> Er det noen mulighet å bruke dette til å finne ut hvilket satelittbilde
> som dekker et område (eller hvilke områder som er dekket av samme
> bilde). Siden forskyvning er avhengig av det, ville det være interessant
> å vite.

Bing-bildene har som regel ikke bare en fast forskyving. Pga.
persspektiv, er forskyvingen ulik på ulike høyder.

Jeg bruker vegkryss sporet med gps som faste holdepunkter, og forskyver
bing-bilder så de passer. Det hender at det ikke nytter å tegne inn hus
i bratt terreng, fordi kryss på hver sin side av huset har helt ulik
forskyving. :-/

Helge Hafting