[NUUG kart] Aftenposten.no bruker OpenStreetMap-kart

Kjell Arne Olsen kjarnol at gmail.com
Thu Dec 19 13:05:04 CET 2013

Ja, jeg vet hvordan prosedyren er nå. Eksemplene med Kristiansand, Bodø og
Tromsø dreide seg ikke om bystatus elelr ei, men skillet mellom town og
city.

Ellers synes jeg egentlig kriteriene du refererer til er noe underlige. Det
er ikke særlig interessant å bedømme et sted ut fra kommunens
innbyggertall, synes jeg, men innbyggertallet i tettbebyggelsen. Jeg kan
ikke annet enn dra på smilebåndet av at Kolvereid skal være en by. På samme
måte kan man da egentlig si at Ringsaker er Hedmarks største by, siden
innbyggertallet er ca 33000 og kommunen huser ikke bare en, men to byer.
Det blir rimelig meningsløst også..

 Mens NRK Hedmark og Oppland lagde en sak før framleggelsen av nyeste
befolkningsstatistikk om det denne gangen skulle bli Hamar eller Gjøvik som
skulle være Innlandets største by. Også NRK så på kommunenes innbyggertall,
som er rimelig jevne, mens det for selve bybebyggelsen er en stor
forskjell.

Men nå begynner jeg vel å komme et stykke ut på viddene.. ;-)

mvh
Kjell Arne