[NUUG kart] Vei navn

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Sun Jul 14 12:44:43 CEST 2013

Hei.

Disclaimer: Som vanlig i OSM finnes det få objektive rett/galt-svar, men jeg
tror de fleste er enige om akkurat disse tingene.

On Sun, Jul 14, 2013 at 12:00:36PM +0200, Sandor Seres wrote:
> Hei, to kjappe:
> -Er det riktig å kalle en kort veiseksjon etter navnet av en tunnel, ei
> brua...? For eksempel en kort seksjon av Bergensbanen kalles
> Haverstingtunellen.

Ja. Broen eller tunnelen har et navn, og det bør være med på kartet. Det er
(minst) to måter å «binde sammen» veien før og etter broen:

1) ref-taggen viser gjerne det samme veinummeret hele veien.
2) Veien kan navngis med en relasjon.

> -Er det riktig å kale deler/segmenter av et object med variasjoner av et
> navn? For eksempel på den samme jernbanen en seksjon kalles for
> Bergensbanen mens en annen for Bergensbana.

Nei. I de fleste tilfeller finnes det én kanonisk rett skrivemåte av et navn.
Selv der det ikke finnes bør vi prøve å holde et objekt konsistent navngitt
gjennom hele lengden for å gjøre det bedre for ruteplanleggere og GPSer.
I akkurat dette tilfellet ville jeg skrevet «Bergensbanen» fordi det er det NSB
bruker, og evt. lagt på «Bergensbana» som alt_name. I tillegg bør man antakelig
bruke name:nn=Bergensbana og name:nb=Bergensbanen (selv om «Bergensbanen» er
gangbar på nynorsk også).

--
Einar Ryeng