[NUUG kart] digi: Frislippet alle har ventet på

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Jun 21 12:19:44 CEST 2013

Petter Reinholdtsen wrote on 21.06.2013 09:23:20:

> Fra <URL: http://www.digi.no/918460/frislippet-alle-har-ventet-paa >:
>
>   Her får du en smakebit på hva som blir utgitt under creative
>   commons-lisensen CC BY 3.0, som innebærer gratis bruk også
>   kommersielt, så lenge du navngir kilden.
>
>    * Landsdekkende kartgrunnlag med raster og vektor i seriene N50,
>      N250, N500 og N1000. Minste målestokk er Norge 1:50.000.
>    * Administrative grenser, inkludert riksgrenser, fylkes- og
>      kommunegrenser.
>    * Vegdata (Vbase) med alle kjørbare veier lengre enn 50 meter.
>    * Høydedata i tre varianter. Det omfatter terrengmodeller egnet for
> [...]

Ja, dette er en svært god nyhet som vi har ventet på. Og fint å høre at
Openstreetmap blir nevnt blandt aktørene som kan ha hatt betydning for å
få presset dette frem.

I tillegg til at navngivingsregler kan bli en utfordring så stusser jeg
litt over uttalelser som "gratis eller vesentlig reduserte priser". Håper
virkelig de mener gratis slik at vi kan ta dataene i bruk.