[NUUG kart] Sentralt Stedsnavnregister

Gorm E. Johnsen post at gorm.cc
Fri Mar 15 18:23:21 CET 2013

Gode spørsmål.

For enkle og små datasett, er det relativt enkelt å importere, litt etter
hvor mye som finnes fra før av samme type data.
Det er jo f.eks ønskelig at eksisterende osm-objekt om mulig blir beholdt,
da det kan finnes verdifull informasjon i dem allerede.
Men hvordan 'matcher' man med eksisterende? Det er litt mer utfordrende, og
gjøres på forskjellige måter, oftest manuelt.

For større datasett mener jeg at dette arbeidet bør
assisteres/automatiseres av noe slags 'synkroniseringsverktøy'.
Jeg har til gode å finne noen gode slike til nå. (Eneste jeg har sett til
nå: http://code.google.com/p/gtfs-osm-sync/)
Det kan godt hende at verktøyet må bruke forskjellige metoder alt etter det
eksterne datasettets beskaffenhet.

Skal det rapporteres tilbake til kilden blir jo det en helt ny dimensjon på
problemet.
Har kilden noe slags API for tilbakemeldinger? Er datamodellene i det hele
tatt kompitable?
Hva om en tilbakemelding blir avvist av forvalteren til kilden? Samme
uoverensstemmelse ville jo dukke opp igjen ved neste synkronisering?
Hvilken toleranse skal vi ha på koordinater for at de skal regnes som
'feil'? _Hvilken har rett?_

Jeg har gjort et magert forsøk på en slags 'poi-management-system' (laget i
lamp) der man kan 'merge' inn f.eks en excel/csv liste over ladestasjoner,
toaletter eller hva det nå er, men det er en stund siden og det ble knapt
nok alpha-versjon. Masse finurlige spørsmål som dukket opp. Og jeg hadde
kun ambisjoner om å behandle osm-noder (med koordinat) og osm-ways (uten å
kunne flytte dem). Har aldri brukt git og sånnt, så hvis noen er
interessert, så kan de jo hjelpe med å lage et prosjekt der?
Nå med nye overpass-api blir nok oppgaven med å finne relevante osm objekt
noe enklere og mer presis enn med xapi.

Just my 0.02$

Gorm E. Johnsen