[NUUG kart] Kulturminnesøk sin database

Harald Groven harald at groven.no
Thu May 2 10:36:29 CEST 2013

Fint at OSM har interesse for Kulturminnsøk.
På vegne av Wikimedia Norge har vi samarbeidet med Riksantikvaren om
geodatabasen med innhold til Kulturminnsøk. Det meste av innhold i
Kulturminnesøk stammer fra basen Askeladden + en liten andel som er
lagt inn via Kulturminnesøk (synkes enveis fra Askeladden til
Kulturminnesøk, men ikke andre veien). Basen inneholder over 100 000
kulturminner med koordinater, metadataene er av litt blandet kvalitet,
men geodataene er stort sett svært nøyaktige.

Riksantikvaren har en utlysning av et 2-3 mnd engasjement for å få opp
en teknisk infrastruktur for datadeling ut av Kulturminnesøk:

http://www.riksantikvaren.no/filestore/Wiki-in_residence.pdf

I utlysningen er flyt mellom RA, Wikipedia og Wikipedia Commons nevnt.
Men OSM er jo like relevant, og for når det gjelder polygon-data er
det jo bare OSM som har løsning. For Wikimedia-prosjekter er det jo
viktigere at vanskelig tilgjengelige data åpnes opp og blir
tilgjengelig via et fornuftig API og tilgjengelig for viderebruk og
nedlastning for alle åpne dataprosjekter, enn akkurat hvilket system
som er endestasjon i dataflyten.

Så om noen fra OSM-miljøet sitter på innsikt i hvordan gjøre
Kulturminnesøk-databasen til Riksantikvaren bedre gjenbrukbar på tvers
av åpne-dataprosjekter hadde det vært veldig fint!.

--
Harald Groven

Toolserver: Hvilke kulturminner i Kulturminnesøk er fotografert med CC-lisens?
http://toolserver.org/~erfgoed/api/api.php?action=statistics&stcountry=no&format=html&limit=0