[NUUG kart] vegdata (open street map)

Knut Arne Bjørndal bob at cakebox.net
Mon Feb 24 10:19:48 CET 2014

On Sat, Feb 22, 2014 at 05:12:35PM +0100, Kristian Nyborg Dahl wrote:

> Når det gjelder import av de nye dataene fra Kartverket, var det
> noen på den globale mailinglista som var veldig skeptiske til å
> tillate automatiske importer fra de frigitte dataene blant annet
> fordi man potensielt vil kunne tape data som er bedre på
> openstreetmap enn hos kartverket (ja, slike tilfeller eksisterer).

Det var vel aldri snakk om å erstatte veinettet i OSM med det som ble
frigitt, OSM har stort sett et ganske bra veinett i de områdene hvor
noen har kartlagt. Det ville dessuten vært en voldsom oppgave å sy
slike data sammen med de eksisterende, så en simpel helautomatisk
import ville gjort mer skade enn nytte.

Elveg og vbase er to datasett jeg har sett på før, og konklusjonen da
var at måten det er lagd på og hvilke data som er tatt med gjør det
lite egnet for import til OSM.

Det ligger også noen veidata i N50, er det noen andre som har sett på
de?

> Etter at enkelte ble truet med utvisning fra osm, tror jeg mange har
> lagt idéen om automatisk import på is. Jeg tegner nå selv manuelt
> etter Kartverkets WMS-server i de tilfellene der jeg er sikker på at
> Kartverkets data er bedre enn OSM.
>
> Hadde håpet på en løsning som kunne innebære at en halvautomatisk
> import av mindre mengder data kunne tillates, men teknisk
> gjennomføring av noe slikt var tydeligvis noe utfordrende.

Nå var det vel aldri snakk om utvise noen, det var noen som viste til
de vanlige kjørereglene for importer, og at man kan bli midlertidig
utestengt hvis man bryter dem.

Jeg har ikke sett noen gode verktøy for halvautomatisk import av
veier, kom gjerne med tips hvis du har sett noen.

Jeg skal se om jeg innimellom andre ting får hivd i hop en
sammenligning av OSM-data og N50 vegdata så det bli lettere å finne
disse stedene som mangler mye data.

--
Knut Arne Bjørndal
aka Bob Kåre