[NUUG kart] Bing-flyfoto av Brumunddal borte?

Håkon Stordahl hakon at stordahl.org
Fri Jan 3 23:28:21 CET 2014

On Fri,  3 Jan 2014 21:58:51 +0100, Geir Ove Myhr wrote:

> Er det samme i JOSM, og de bruker vel den samme WMS-tjenesten. På
> http://www.bing.com/maps/ får man opp samme lave oppløsninga med flyfoto,
> men de høyoppløselige bildene kommer fram når man bytter til
> fugleperspektiv.

Pussig. Jeg kan se bildene med JOSM (har testet versjon 5990 og 6502),
men ikke på http://www.bing.com/maps/. Har ikke testet Potlatch.
Når jeg ser på URL-en som brukes for å laste ned bildene kan det se
ut som den avgjørende forskjellen er en parameter i URL-en:

Eksempel for ca. http://www.openstreetmap.org/#map=18/60.89410/10.94540:

Virker (JOSM):
http://ecn.t1.tiles.virtualearth.net/tiles/a120021131100320230.jpeg?g=1949

Virker også:
http://ak.t1.tiles.virtualearth.net/tiles/a120021131100320230.jpeg?g=1949

Virker ikke (http://www.bing.com/maps/):
http://ak.t1.tiles.virtualearth.net/tiles/a120021131100320230.jpeg?g=2213

Virker heller ikke:
http://ecn.t1.tiles.virtualearth.net/tiles/a120021131100320230.jpeg?g=2213

Beklager, antagelig ikke mye til hjelp. Forhåpentlig er problemet
midlertidig.

Hilsen Håkon.