[NUUG kart] Tagging av skogsbilveier

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Wed Jan 29 08:06:42 CET 2014


Litt repetisjon av tidligere diskusjoner og tagging som ikke blir helt
presis knyttet til veier i Marka.

Skogsbilvei tagges highway=unclassified og hvis de er stengt for
allminnelig motorisert ferdsel med motor_vehicle=no og hvis de ikke
brøytes vintertid snowplowing=no (unødvendig hvis piste:type= er
satt). Det kan også være bomvei (toll=yes). Grunnene til dette:

- Veiene er bygget for å tåle biltrafikk og tungtransport ved
utkjøring av tømmer
- Man kan møte bil
- Bredde på veien, tiltenkt bruksformål, osv.
- Fine å sykle på med ordinære sykler

Turveier tagges highway=track og tracktype=grade1-2. Dette er en
tilsnikelse, da de ofte oppleves som gang- og sykkelveier. Urbane
gang- og sykkelveier er riktignok ofte asfaltert. Jeg foretrekker
grade1 på turveier med godt grusdekke, selv om det i OSM wikien
beskrives med fast dekke (asfalt).

- Bil møtes vanligvis ikke. turveiene er vanligvis ikke lagt for å gi
adkomst til vanntårn, radiomaster og andre tekniske installasjoner.
- Grusen er gjerne litt mindre kompaktert enn skogsbilveiene.

Traktorveier og driftsveier/kjørespor tagges highway=track og
tracktype=grade3-5. Dette er veier som kan være forsterket for
fremkommelighet med tyngre maskiner, men vanligvis kun blitt til ved
kjøring på naturlig underlag. Vi regner ofte at grade3 kan sykles uten
spesielle ferdigheter med terrengsykling. Begrepet "driftsvei" dekker
også eldre veifar for slep av tømmer med hest. Disse tagges som sti
(highway=path), litt avhengig av bredde og fremkommelighet.

Disse nyanseringene gir også flere veityper som gjør kartene mer lesbare.

Jeg skal oppdatere den norske wikisiden.


More information about the kart mailing list