[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Jun 11 09:59:08 CEST 2014

Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den må brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment for veier for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir til av at folk tråkker. Jeg  synes at planker eller stokker på våte myrpartier egentlig ikke kvalifiserer til å bruke denne taggen, men ser at det er litt gråsone og kan diskuteres. Wikisiden er god her, se http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Dfootway.

I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for gående mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en meter brede.  Se f.eks. på http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#map=19/59.81559/10.43136 og bilde https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3?hl=no. I en del parker finnes det også tilsvarende.

Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn som highway=cycleway.

-Sverre