[NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er skispor)

Espen Oldeman Lund espen at espenpost.com
Wed Jun 11 11:07:06 CEST 2014


Jeg synes bridge=boardwalk er litt rart siden det faktisk ikke er en bridge
:-) Det står jo også i wiki'en at boardwalk er "supported by posts", mens
duckboards er lagt rett på bakken. Men det begynner å bli en tynn forskjell
her :-)

Min stemmer går i så fall til duckboards.

Espen




2014-06-11 11:01 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com>:

> OK, da var det omtrent slik jeg trodde.
>
> Jeg foreslår likevel å lage en konsensus for hvordan klopping skal tagges.
> Altså om man skal bruke bridge=boardwalk, eller duckboards=yes (begge kan
> kombineres med surface=wood). Kanskje også en foreslått måte å rendre det
> på som kan brukes på openstreetmap.no, turkompisen.no m.fl..
> Ifølge taginfo er boardwalk brukt 249 ganger og duckboards 86 ganger. Så
> vi kan kanskje bare ta et valg - og føre det inn under "klopping" på den
> norske wikien?
>
> Anders
>
> --
>
> Anders.Fougner at gmail.com
> +47 97158863
>
> Sent from my Commodore 64
>
> Den 11.06.14 09:59, skrev Sverre Didriksen:
>
>>
>> Ja, det har vært diskutert. Det er helt greit å bruke den, men den må
>> brukes på rett sted. Highway=footway er en urban tag og er ment for veier
>> for gående som er bygget, i motsetning til sti som blir til av at folk
>> tråkker. Jegsynes at planker eller stokker på våte myrpartier egentlig ikke
>> kvalifiserer til å bruke denne taggen, men ser at det er litt gråsone og
>> kan diskuteres. Wikisiden er god her, se http://wiki.openstreetmap.org/
>> wiki/Tag:highway%3Dfootway.
>>
>> I en del byområder hvor det f.eks. er laget små smale veier for gående
>> mellom blokker er dette rett tagg. De er ofte bare ca en meter brede.Se
>> f.eks. på http://www.openstreetmap.org/?mlat=59.81559&mlon=10.43136#
>> map=19/59.81559/10.43136 og bilde https://www.google.no/maps/@
>> 59.815457,10.4317169,139m/data=!3m1!1e3?hl=no <
>> https://www.google.no/maps/@59.815457,10.4317169,139m/
>> data=%213m1%211e3?hl=no>. I en del parker finnes det også tilsvarende.
>>
>>
>> Forøvrig så skal alt som er skiltet gang- og sykkelvei legges inn som
>> highway=cycleway.
>>
>> -Sverre
>>
>> *From:*Espen Oldeman Lund [mailto:espen at espenpost.com]
>> *Sent:* Wednesday, June 11, 2014 8:22 AM
>> *To:* Anders Fougner
>> *Cc**:* Sverre Didriksen; kart at nuug.no
>> *Subject:* Re: [NUUG kart] highway=footway i skogen (Var: Når vei er
>> skispor)
>>
>>
>> Jeg er vel en av dem som synes at highway=footway brukes alt for mye i
>> Norge. Spesielt i skogsområder. Jeg mener at det finnes svært få tilfeller
>> at highway=footway i Norge og at stier i skog/fjell bør merkes highway=path
>> og heller legge til de passende taggene som Anders f. eks. nevner.
>>
>> Men mener å huske at dette har vært diskutert for lenge siden og at det
>> da var enighet om å bruke highway=footway. Eller husker jeg helt feil her?
>>
>> Espen
>>
>> 2014-06-11 0:50 GMT+02:00 Anders Fougner <anders.fougner at gmail.com
>> <mailto:anders.fougner at gmail.com>>:
>>
>>
>>  > Dessuten så jeg noen highway=footway i skogen som jeg antar skal være
>> path. Tviler på at dette er bygget vei for gående der. Du som er lokal
>> kan jo endre det.
>>  > -Sverre
>>
>> Nå fant jeg noen av dem - midt i Bymarka. Det er nok et slags
>> grensetilfelle - det er såkalt "klopping" (sammensnekrede planker over
>> myr). Kommunen /bydrift har gjort dette endel steder de siste årene.
>>
>> Jeg har sett noen diskusjoner av dette på den internasjonale wikien og
>> tror jeg fant ut at de skulle tagges som enten duckboards=yes,
>> surface=wood (på en highway=path evt. footway) [1], eller som
>> bridge=boardwalk [2], men begge deler er bare "Proposed features".
>>
>> Skal vi lage en eller annen konsensus for tagging av dette i Norge? ;)
>>
>> Anders
>>
>> [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/duckboards
>> [2]
>> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/Bridge_
>> types#Bridge_key:_ways_and_relations
>> >
>> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no> [mailto:
>> kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>] *On Behalf
>>
>> > Of *Sverre Didriksen
>> > *Sent:* 10. juni 2014 22:46
>> > *To:* Anders Fougner; kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>
>> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>> >
>> > Når vei og skiløype er på samme sted så bruker de ikke bare felles
>> > punkter, men også felles linje. Det skal altså ikke være to linjer. Og
>> > så skal det være en tagg for at den ikke er vinterbrøytet så blir alt
>> bra.
>> >
>> > -Sverre
>> >
>> > *From:*kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no> <mailto:
>> kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>>
>> > [mailto:kart-bounces at nuug.no <mailto:kart-bounces at nuug.no>] *On Behalf
>> Of *Anders Fougner
>>
>> > *Sent:* 10. juni 2014 20:39
>> > *To:* kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no> <mailto:kart at nuug.no <mailto:
>> kart at nuug.no>>
>>
>> > *Subject:* Re: [NUUG kart] Når vei er skispor
>> >
>> > 1) Jeg anbefaler deg å sjekke tilsvarende skiløyper i godt kartlagte
>> > områder, f.eks. Bymarka i Trondheim.
>> > Sjekk f.eks. dette området der det er mange skiløyper som også er
>> > markert som sti eller kjerrevei/traktorvei/grusvei:
>> > På Openstreetmap (sjekk taggene selv):
>> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>> > <http://www.openstreetmap.org/#map=15/63.4116/10.2701>
>> > Slik blir det i "rendret" form på turkompisen.no <http://turkompisen.no>
>> skikart:
>>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/skikart>
>> > Slik blir det i tilsvarende turkart:
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>> > <http://www.turkompisen.no/#15/63.4116/10.2701/turkart>
>> > Slik blir det i Reiststøens stisykkelkart:
>> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>> > <http://osm.reitstoen.com/#15/63.4116/10.2701/>
>> >
>> > 2) Dine egne endringer finner du på
>> > http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl
>> > <http://www.openstreetmap.org/user/sastorsl>
>> >
>> > Hvordan du kan "abonnere" på endringer innen et gitt område vet jeg
>> ikke.
>> >
>> > Anders
>> >
>> > --
>> > Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>  <mailto:
>> Anders.Fougner at gmail.com <mailto:Anders.Fougner at gmail.com>>
>> > +47 97158863 <tel:%2B47%2097158863>
>>
>> >
>> > Sent from my Commodore 64
>> >
>> > Den 10.06.14 20:06, skrev Stein Arne Storslett:
>> >
>> >     Hei
>> >
>> >     Har nylig gjort en oppdatering i Leksvik kommune, bl.a. lagt inn
>> >     en kort veistubb.
>> >
>> >     Denne veien er ikke vinterbrøytet, og brukes til et større skirenn.
>> >
>> >     Jeg _antar_ da, at veipunktene skal deles så lenge de følger samme
>> >     vei.
>> >
>> >     Stemmer det?
>> >
>> >     Jeg antar at dere kan gå inn og se hvilke endringer jeg har gjort.
>> >     Bruker sastorsl.
>> >
>> >     Hvordan kan jeg selv gå inn og se på nylige endringer, evt
>> >     abonnere på endringer gjort i områder jeg har interesse av?
>> >
>> >     --
>> >     Stein Arne Storslett
>> >
>> >
>> >
>> >     _______________________________________________
>> >
>> >     kart mailing list
>> >
>> > kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>  <mailto:kart at nuug.no <mailto:
>> kart at nuug.no>>
>>
>> >
>> > http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>> >
>>
>> _______________________________________________
>> kart mailing list
>> kart at nuug.no <mailto:kart at nuug.no>
>>
>> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
>>
>>
>>
>> --
>>
>> http://www.turkompisen.no
>>
>> http://www.kresendo.no/
>>
>> http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
>>
>>
>


-- 
http://www.turkompisen.no
http://www.kresendo.no/
http://no.linkedin.com/in/espenisaksen
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: http://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20140611/f222e0c7/attachment-0001.htm 


More information about the kart mailing list