[NUUG kart] Mini-guide til JOSM, med N50 og Strava Heatmap som bakgrunn

Anders Fougner anders.fougner at gmail.com
Sat Nov 1 13:49:54 CET 2014

Hei,
i et forsøk på å rekruttere stisyklister til redigering i OSM har jeg
lagd en side på wikien:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking

Etter å ha prøvd å forklare endel interesserte folk hvordan man lettest
redigerer med bruk av JOSM, lette jeg gjennom wikien uten å finne noen
særlig pedagogisk eller enkel guide til dette. De
artiklene/veiledningene jeg fant var stort sett veldig langdryge,
overdetaljerte og uoversiktlige, og ingen av dem forklarte f.eks.
hvordan man kunne få lagt inn N50 som bakgrunnskart i JOSM.
Derfor lagde jeg nylig et lite utkast til dette, på samme side:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Redigering_i_JOSM.2C_mini-guide

Her står det også hvordan man får lagt inn Strava Heatmap (cycle eller
run) som bakgrunn, noe som er svært nyttig for å få høy nøyaktighet på
inntegning og redigering av populære stier.

Jeg har nå et par spørsmål/oppfordringer:
* Er det noen som gidder å teste guiden og sjekke at den holder mål? Gå
gjerne inn for å endre og forbedre guiden! Jeg har forsåvidt allerede
fått tilbakemeldinger fra et par stk som klarte å følge guiden uten
problemer, men det er fint om flere tester den.

* Denne guiden burde antakelig ligget i "generell" form et annet sted på
wikien, altså ikke kun under temaet "NO: Mountain biking". Jeg har prøvd
å identifisere hvor den bør ligge, men jeg har egentlig ikke funnet noe
egnet sted. Vil noen prøve å finne ut hvor den skal ligge, og så
eventuelt legge den inn der? Altså i en omskrevet versjon som ikke er
spesifikk for stisykling.

Anders
(i Trondheim)

Anders.Fougner at gmail.com