[NUUG kart] Forslag til dugnad for adressenode-import

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Wed Oct 1 18:24:29 CEST 2014

Hei,

Det ser ut som ting begynner å bli klare for å faktisk få importert
disse adressene. Mange har lagt ned innsats med blant annet wiki-side
osv. (og noen - inkludert meg - har tjuvstartet), og jeg foreslår at
vi tar en liten dugnad nå for å få resten av adressene inn i OSM.

Først:
Er det OK at jeg modifiserer teksten bittelitt på denne siden:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Address_import_for_Norway
- sånn at den sier at vi i første omgang ikke sletter eksisterende
data i OSM, men heller sjekker at alle adresser i OSM har matchende
noder i Kartverkets data? (som
http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php nå muliggjør) Dette
gjelder hovedsakelig "Pre-import cleanup"-avsnittet. Diskusjonen om vi
skal fjerne data kan vi ta igjen etterpå når importen er ferdig.

Jeg har lagt inn en rad på denne siden
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue som forteller om
denne importen.

Deretter:
I følge http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines har vi
igrunnen det meste på plass. Det eneste jeg ser mangler er å sende en
mail til imports at openstreetmap.org og legge importen inn for review.
Dette kan jeg godt gjøre.

Så:
Klikk på (Melder meg frivillig) her:
http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php og skriv inn navnet
ditt for de kommunene du ønsker å ta ansvar for i løpet av importen.
IKKE importer noe for en kommune før den siden sier "Klar for å
importeres".

Når alle adressene er inni OSM, vil vi ha et godt grunnlag for å finne
manglende veier ved hjelp av http://tools.geofabrik.de/osmi/

Høres dette ok ut?

Mvh.
Ruben