[NUUG kart] Automatisk oppdatert status for adressenodeimport

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Tue Sep 30 21:02:35 CEST 2014

Hei alle sammen,

Da har jeg byttet ut en del i visningen her:
    http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php

I stedet for å vise mange tall forteller den nå med tekst hva som er
problematisk med hver enkelt kommune og hvilket skritt som er
nødvendig å ta først. Når det står "Klar for å importeres", betyr det
at alle eksisterende noder i OSM er blitt gjenkjent i Kartverkets
data. newnodes.osm-filen er da de manglende nodene. I
newnodes.osm-filen er også adresser med kjente skrivefeil korrigert.

Rødt er kanskje mest kritisk. Dette krever manuelle fikser.

For noen ting er det nå halvautomatisert. Det blir generert .osm-filer
som kan lastes rett inn i josm, sjekkes og lastes opp for manglende
postnr/sted og vei/veg feil. (Se postcodecityfixes.osm og
veivegfixes.osm).

For at folk ikke skal jobbe med de samme kommunene og dermed risikere
å laste opp dobbelt, har jeg laget en måte å gi beskjed om at "Hei,
jeg jobber med denne". Klikk på "(Melder meg frivillig)" og skriv inn
navnet/nicket ditt på
(http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus.php kolonne 5)

Planen er å kjøre en oppdatering av status-sida hver natt (eller
oftere). Jeg har litt problemer med å få kjørt Oslo på serveren pga.
kapasitetsproblemer, men de andre kommunene skal være oppdaterte.

PS! Jeg tror det er lurt å vente med å importere før vi er sikre på at
oversikta fungerer korrekt (og kanskje også ordnet med DWG). Det er
nok best å fokusere på å rette ting i de kommune som enda ikke er
klare for import. (Man kan vel allikevel prøve å ta noen småkommuner
om man sjekker data grundig først - etter min mening)

Mvh
Ruben

(Hvis noen ønsker å se den "gamle" visningen, er den fortsatt å finne
her: http://osm.beebeetle.com/addrnodeimportstatus-old.php)

>>> Ruben