[NUUG kart] Avtegning fra topo2 ok?

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Sun May 24 19:28:02 CEST 2015

Hvis du vil slippe å bekymre deg for zoomlevel, kan du bruke kartdata2
istedenfor topo2. Der stopper detaljnivået på N50-data.

Ved å bruke TMS istedenfor WMS har man nok flere kall å gå på (10000
kall per døgn, men der telles det nok en gang per flis, og de lastes
det kanskje 20-30 av hver gang.

For å få dette inn i JOSM, kan man f.eks legge dette inn i imagery preferences:
tms:http://opencache.statkart.no/gatekeeper/gk/gk.open_gmaps?layers=kartdata2&zoom={zoom}&x={x}&y={y}
(kartdata2 kan byttes ut med andre datatjenester, f.eks. topo2, og
sikkert de fleste andre på
http://status.kartverket.no/tjenester/openwms.py?_ga=1.34089633.1864089630.1378198872,
men vær da obs på hva man kan bruke og ikke).

Vær oppmerksom på at N50-dataene også er tilgjengelig som vektordata,
så det er nok bedre å importere direkte enn å tegne av kart. Se
informasjon om N50-import på
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Kartverket_import#N50_kartdata_.28Norge_1:50000.29.

Geir Ove