[NUUG kart] Om nøyaktigheten til N50-data og eventuell fremtidig frigivelse av FKB-kart

Ruben Undheim ruben.undheim at gmail.com
Sun May 24 21:58:26 CEST 2015

Hei,

Jeg har begynt å jobbe litt med import av arealbruk, men jeg er
egentlig lite imponert over nøyaktigheten til disse datasettene
sammenlignet med mye av det som allerede er tracet inn manuelt. I nært
sagt alle tilfeller er OSM-data (hvis de eksisterer) mye bedre enn n50
der jeg har jobbet. Det samme gjelder vann-data. Svært ofte finnes det
bekker og annet i n50-data som i virkeligheten kanskje er blitt
flyttet eller lagt i rør. Det jeg lurer på er om vi egentlig gjør oss
en stor bjørnetjeneste når vi nå ser ut til å gjennomføre en massiv
import av n50-data. Hva hvis, som noen antyder, FKB-kart (som er
ekstremt mye bedre enn n50) blir frigjort en gang i løpet av de neste
par årene? Da vil vi sitte med enormt mye n50-data som blir veldig
komplisert å flette sammen med FKB-data. Dette vil føre til enormt mye
ekstra-arbeid. Er det noen som allerede har gjort noen betrakninger
angående dette?

Jeg er positiv til å bruke n50-data for å forbedre allerede dårlig
Landsat-importerte innsjøer og lignende og kanskje også for å
lokalisere bekker, men å importere så mye ny arealbruksdata har jeg
blitt kritisk til etter selv å ha jobbet med 2 kommuner. Det ble stort
sett et manuelt arbeide for min del uansett da jeg følte alt måtte
inspiseres og sammenlignes med Bing o.l.

Etter mitt syn er det et mye bedre scenario å sitte på en god database
av manuelt tracete OSM-data når evt. et FKB-kart-frislipp blir gjort,
enn en mer eller mindre n50-kopi som har blitt mer eller mindre
manuelt forbedret etter import.

Det er mulig at jeg har vært uheldig og bare valgt kommuner der
n50-data er dårlig, men uansett synes jeg at dette fortjener en
diskusjon (med mindre jeg kanskje har gått glipp av en tidligere
diskusjon).

Mvh
Ruben