[NUUG kart] Vilkår for highway=Trunk

Barslett Torbjørn Torbjorn.Barslett at ruter.no
Fri Oct 9 15:19:02 CEST 2015

Hei,

her i Ruter tester vi videre med OSM-data i Open Trip Planner. Gangveger mellom koordinatpunkter og stoppesteder for kollektivtrafikk beregnes i en graf som inneholder lovlige veglenker fra OSM. I denne grafbyggingen forbyr OTP å gå på veger av type Trunk road. Primary road er helt ok.

Jeg ble nå klar over at dette er et problem, siden loggene våre sier at stoppesteder på en del strekninger ikke er mulig å nå, siden de ikke ligger på lovlig gangnett. Når jeg så litt nærmere på dette, ble jeg klar over at rv 22 er trunk road helt fra Olavsgaard til E18 i Eidsberg. Langs mesteparten av strekningen er dette en vanlig bygdeveg uten alternative gangmuligheter.

Så: er dette basert på klassifisering fra Kartverket som stamveg? http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Highway:International_equivalence OSMs definnisjon av Trunk road stemmer jo ikke helt overens med den reelle tilstanden på en del av stamvegene...

Med vennlig hilsen
Torbjørn Barslett
Systemansvarlig avviks- og reiseinformasjonstjenester

Ruter As
Kollektivtrafikk for Oslo og Akershus
Dronningens gate 40
Postboks 1030 Sentrum