[NUUG kart] Åpne data, barnehager, import?

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Tue Oct 27 22:53:48 CET 2015

> Ser veldig bra ut!

Da har det ligget en mail på import listen en stund:
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/imports/2015-October/004116.html
uten at noen har reagert negativt, så da er det bare å gå ut å finne noen barnehager!

Jeg fikk kontakt med forfatteren av:
https://github.com/POI-Importer/POI-Importer.github.io
så nå finnes datasettet også her for fletting:
http://poi-importer.github.io/#map=14/59.7201/10.8393&datasets=NOkg
med 1 veldig stor obs (annet enn at siden er alpha):
Denne ser etter "amenity=kindergarten” noen meter rundt lat/lon fra datasettet og vil dermed ikke plukke opp:
- barnehager hvor posisjonen i OSM og data.udir ikke stemmer overens
- barnehager med feil tags (f.eks. "amenity=school” eller "name=barnehage").
- Den ser heller ikke ut til å plukke opp barnehager som er lagt inn som relations, vet ikke helt hvorfor.
Ikke bruk denne til å legge inn barnehager uten match, de kan finnes i OSM fra før, og trolig på riktig sted.
Siden er selvsagt ikke nyttig i kommunene som dropper alle barnehagene med lat/lon midt i kommunen...

Jeg også fått “conflate_osm.py”:
https://github.com/obtitus/barnehagefakta_osm
til å virke sånn nogenlunde, denne gjør det enklere å finne, samt
legge til, alle taggene på barnehager som eksisterer fra før.

Merk: Her er det mange tekniske hjelpemidler som gjør det helt
overkommelig for 1 person å legge til data.udir tagger på alle
barnehager vi har i OSM idag (eller enda værre, dumpe inn hele
datasettet). Jeg ber om at ingen blir inspirert til å gjøre dette, da
det er mye viktigere at informasjonen faktisk er riktig, enn at vi har
masse data. Ikke legg inn data hvis du ikke er litt lokalkjent!
--
Øystein Bjørndal