[NUUG kart] Waterways

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Fri Sep 4 10:56:53 CEST 2015

Ja, så vidt jeg har sett har vi juridisk rett til å bruke dem hvis vi
finner dem der. WMS- og cache-tjenestene er basert på FKB-data og omfattet
av CC BY 4.0 (tidligere var det 3.0 norsk). Jeg spurte om dette i fjor, og
fikk svar at de skulle se på vilkårene, men jeg tror ikke noe har skjedd.
Se http://lists.nuug.no/pipermail/kart/2014-May/004517.html

Men i OSM vil vi uansett være på den sikre sida, og tillater ikke import av
data det ikke er intensjonen at skulle være frigjort, selv om de kanskje
juridisk sett har frigjort dataene ved et uhell. Tilsvarende vil vi heller
ikke bruke data der dataeier mener vi kan ta dem i bruk, men det juridiske
ikke er helt vanntett (de krever f.eks. navngivning i sammenhenger der OSM
ikke kan garantere det).

Geir Ove