[NUUG kart] OSM-data i Ruters reiseplanlegger

Barslett Torbjørn Torbjorn.Barslett at ruter.no
Wed Sep 30 14:08:29 CEST 2015

Heisan,

jeg var så vidt innom her på forsommeren og fortalte om det arbeidet vi i Ruter gjør med å erstatte vår gamle reiseplanlegger-kjernemodul med Open Trip Planner (http://www.opentripplanner.org/), som bruker kartgrunnlaget fra OSM  for all gangruting. Dette er spennende! Og vi nærmer oss lansering, som sannsynligvis blir i november. Derfor tenkte jeg å oppdatere dere her på lista litt.

Sist gang nevnte jeg at vi har et datasett (til bruk i nåværende reiseplanlegger) med egenregistrerte gangveger som vi bør løfte over i OSM. Dette kan for så vidt kategoriseres slik:

1.       Gangveger som allerede er i OSM.

2.       Gangveger som er feilaktig registrert og kan fjernes

3.       Gangveger som bør legges inn i OSM.

Det er den siste kategorien som er interessant. Jeg har lagt inn en del av disse i OSM selv, etter beste evne. Dessuten jobber jeg fortløpende med å registrere plattformer og gangtunneler (der det mangler) på mer eller mindre underjordiske stasjoner for tog og T-bane. Dette er litt learning by doing, så jeg må be om tilgivelse for eventuelle feil i kategorisering etc, og skylde på at målet helliger middelet :)-

Vi kommer ikke til å sette i gang noen organisert registrering av resterende gangveger, men heller oppfordre til brukersamfunnet å ta en titt på det datagrunnlaget vi har, og eventuelt ta en liten dugnad her og der. På http://arcg.is/1FDLl5Y kan dere se gangveg-kartlaget med OSM som bakgrunnskart. Vi har også mulighet til å publisere ArcGIS-featureklassen dataene ligger i, hvis noen ønsker tilgang til denne. Er det noen som har noen ønsker i så måte?

Med vennlig hilsen
Torbjørn Barslett
Systemansvarlig avviks- og reiseinformasjonstjenester

Ruter As
Kollektivtrafikk for Oslo og Akershus
Dronningens gate 40
Postboks 1030 Sentrum