[NUUG kart] Tips og råd til OSM-prosjektoppgave

Anne Sofie Strand Erichsen annesofiese at gmail.com
Fri Sep 2 16:33:34 CEST 2016

Hei!

Jeg er en Geomatikk & IKT-student ved NTNU (
https://www.ntnu.no/studier/mting/oppbygning/geomatikk) som i høst skal
skrive prosjektoppgave rundt OSM og offentlig data. Jeg skal blant annet
prøve å belyse tekniske utfordringer ved å importere den offentlige dataen
inn i OSM, i tillegg til å faktisk implementere et importerings-script. Med
det i tankene hadde det vært greit å få mer kunnskap rundt:

   1. Finnes det en oversikt over hva som har blitt laget av
   import-verktøy/script for norske data? Og er det noen som har noen tanker
   om hva som kunne vært forbedret med disse. Både fra et bruker- og
   utvikler-perspektiv.
   2. De av dere som har jobbet med å utvikle importverktøy: Har dere noen
   kommentarer på utfordringer? Hvor ligger problemene?
   Datastrukturer/filformater, versjoneringsdetaljer, datamengde eller andre
   ting?
   3. Er det noen som har innspill på norske, fritt tilgjengelige data det
   ikke finnes automatikk for å importere i dag som burde hatt det? Sagt på en
   annen måte, har noen innspill til datasett jeg kan ta for meg å starte å
   utvikle importscript til?

All informasjon tas imot med glede, er ganske ny i OSM verdenen.

Mvh
Anne Sofie S. Erichsen