[NUUG kart] Hvordan tegne inn bygninger i fra kartverket

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Tue Sep 20 21:28:22 CEST 2016

> Geir Ove/Håken: Av skjermbildene ser det ut til at Håken tracer etter
> rettighetsbeskyttet lag (matrikkelen bakgrunnskart): Det er vel ikke
> greit i OSM?

Nei, det er ikke greit å trace fra disse lagene. Nå står det til og med
eksplisitt i vilkårene.

Da jeg tok kontakt med Kartverket i 2014 var det strengt tatt lov i følge
vilkårene å trace fra WMS- og cache-tjenestene og dermed gjenskape
FKB-data. Dette var selvsagt ikke intensjonen, og i OSM ønsker vi ikke å ta
inn noe der bruksrettighetene er tvilsomme, selv om vi rent juridisk ville
kunne kommet unna med det.

Det er flere år siden 2017 først ble nevnt som frislippsår for FKB, så jeg
håper det skjer da.

Geir Ove