[NUUG kart] Elveg oppdatering?

Geir Ove Myhr gomyhr at gmail.com
Tue Jun 20 23:19:07 CEST 2017

Da jeg først skrev elveg2osm i 2014, var tanken å bruke LBVKLASSE til å
raffinere "Skogsbilveg", i første omgang ved å sette tracktype-taggen
basert på LBVKLASSE. Det er fortsatt nevnt i kildekoden:

    category2highwayclass = {'E': 'trunk',     # Europaveg
                             'R': 'trunk',     # Riksveg
                             'F': 'secondary', # Fylkesveg, could also be
primary
                             'K': 'road',      # Kommunal veg
                             'P': 'road',      # Privat veg
                             'S': 'track'}     # Skogsbilveg, possibly more
info in the LBVKLASSE tag

Men så oppdaget jeg at i den Elveg-dumpen jeg da jobbet med (fra 2014) var
det bare 1-2 fylker hvor LBVKLASSE ble brukt. Jeg hadde brukt kommuner i
Troms som testdata og dette var ett av fylkene hvor den var brukt. I neste
Elveg-dump forsvant taggen helt, og nå kan jeg ikke se at den finnes i noen
av dumpene jeg har liggende, inklusive den siste fra mai 2017. Alt er
lastet ned fra http://data.kartverket.no/download/.

Jeg har laget elveg2osm basert på output fra sosi2osm, for inntil nylig var
Elveg bare tilgjengelig i SOSI-format (og bare som en dump av hele
datasettet). Med den nye nedlastningsløsningen på geonorge har jeg sett det
går an å laste ned shape-filer også, og det er mulig det er andre tagger
med der, men skal de kunne spises av elveg2osm må de konverteres til
OSM-format og være på samme format som sosi2osm spytter ut. Jeg tipper
LBVKLASSE ligger inne i NVDB, men at taggen ikke (lenger) eksporteres til
Elveg.

Jeg kan endre skogsbilveg til å bli highway='service', men grunnen til at
jeg valgte highway='track' i utgangspunktet var fordi jeg anså det som
tryggere å legge de inn med for lav kategori enn for høy kategori m.h.t
ruting og slikt. Men er det konsensus om at service er bedre, endrer jeg
det.