[NUUG kart] NLOD-lisensen

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Fri Nov 24 16:57:28 CET 2017

Jeg har i det siste jobbet med et par mulige nye importer fra to offentlige
etater som bruker NLOD, men har erfart at det er vanskelig å få ut
eksplisitte tillatelser. Delvis er det vanskelig å finne rett person og få
svar i det hele tatt, og delvis er det en viss vegring mot å gi formelle
tillatelser, og kanskje også svak kompetanse i hver etat på hva jussen i
NLOD innebærer. Avslag eller negative tilbakemeldinger har jeg ikke fått.

Siden jeg heller ikke hadde sett en avklaring om NLOD på listen her, har
jeg henvendt meg til Direktoratet for Forvaltning og IKT (Difi), som
forvalter NLOD. Svaret der er at vi behøver ikke innhente eksplisitt
tillatelse fra de enkelte etatene når de har lagt ut sine datasett under
NLOD. Det holder at vi navngir dataeier (slike som Kartverket) på OSM´s
Contribution-side og ellers følger de generelle bestemmelsene i lisensen.

Jeg legger ved svaret fra Difi her slik at vi kan henvise til dette når vi
skal godtgjøre overfor resten av OSM community at vi har tillatelse når vi
fremmer forslag om nye importer fra kilder som bruker NLOD.

Kommentarer?

---------- Videresendt e-post ----------