[NUUG kart] Import av returpunkter og gjenbruksstasjoner

Fredrik lists at 0v.no
Tue Apr 3 16:33:26 CEST 2018

On 03/04/2018 09:53, NKA mapper wrote:
> 1) Er det interesse for å ta inn dette i OSM?

Uten tvil! Dette har jeg ønsket meg lenge!

> 2) Er kvaliteten akseptabel?

Om ikke det blir tatt en full import, for plasseringen er dålrig, er jo
dette nyttig å ha som datalag når man kartlegger et område. Man klarer
gjerne å slå sammen en ny med dekkende informasjon med en som er der fra
før, men gjerne bare har amenity=recycling. Dette er jo og noe
conflation-pluginen i JOSM klarer å finne ut av.

Uten at jeg har sett så nøye på dataene så mener jeg at det er bedre å
ha resirkulering som er noen meter feil enn at de ikke er det i det hele
tatt.

> 3) Er den foreslåtte taggingen av de ulike recycling-kategoriene ok?

Jeg foreslår man dropper source=* på objektene og heller putter det i
changesettet. Det må jo tagges på changesettet uansett.

Ellers var sorteringskategoriene diskutert en gang tidligere (
https://lists.nuug.no/pipermail/kart/2016-February/005883.html). Og hvis
man skal holde oss til det så må man nesten legge til flere tagger.

Feks  "99 papp, papir og kartong" blir da

recycling:cartons=yes
recycling:cardboard=yes
recycling:books=yes
recycling:magazines=yes
recycling:newspaper=yes
recycling:paper_packaging=yes

Det blir fort litt masse tagger, men det blir nøyaktig beskrevet om ikke
annet.

> 4) Hva bør legges i /name/=*? En kort navn på stedet eller en
> angivelse av typen punkt ("returpunkt", "farlig avfall",
> "hytterenovasjon", "gjenbruksstasjon")?
Jeg tenker man bør unngå navn som "returnpunkt" og "farlig avfall", det
kommer jo direkte av taggene. Hytterenovasjon derimot er litt mer
mystisk og hadde kanskje fortjent ett navn som "hytterenovasjon
KOMMUNE". Gjenbrukstasjonenene heter ofte "NAVN gjenbruksstasjon" så det
og burde vel gå fint.

--
FredrikLindseth