[NUUG kart] OSM forum

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Mon Apr 16 11:33:17 CEST 2018

Den store svakheten med mailingliste er mangel på tilleggsverktøy i tjenesten. Mailinglisten nå er plaintext og dermed ikke mye mer avansert enn en sms eller faks. Det er sikkert sant at alle dere som hadde storhetstider på 80-tallet syns mailinglister er veldig flott – men jeg tror en yngre generasjon syns dette er en veldig bakvendt og ineffektiv løsning. Mange (inkl. meg) vil sikkert mene at et forum også er gammeldags og jeg ser at forumteknologien på forum.openstreetmap.org ikke er den mest spenstige, men den er i hvert fall litt mer oversiktlig å bruke enn en mailingliste. En stor fordel er man logger på forumet med OSM-brukern.

Mulighet for å legge inn polls, legge ved bilder, opprette oppgaver eller legge til botter i en åpen kommunikasjonskanal ville økt effektivitet, oversikt og deltagelse i hva som skjer om dagen. De fleste moderne løsninger har nok mulighet for å videresende aktivitet til e-poster hvis det er dette det står på.

Så lenge deler av community ikke ønsker endre kommunikasjonsform må man gjøre et valg. F.eks:
- A) slukk ned mailinglisten og tving inn alle på samme kommunikasjonskanal. (litt brutalt)
- B) Hold mailinglisten oppdatert på hva som skjer på forumet eller andre kommunikasjonskanaler sånn at vi ikke deler lille samfunn vi har i Norge. (ineffektiv måte å kommunisere)

Kanskje valget vi skal ta er: skal vi tviholde på overmoden teknologi eller hive oss inn i fremtiden? :)

/Johan