[NUUG kart] Adresseimporten

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Thu Dec 6 23:14:10 CET 2018

Viktig spørsmål ja. Jeg har ikke selv sett noen feil fra Matrikkelen ennå
men de finnes sikkert og det er interessant å høre om noen andre har slike
erfaringer.

Adressene har allerede vært automatisk opplastet i noen år nå, så akkurat
det er ikke noe nytt her. Med over 2 millioner adresser, over 400 kommuner
og endringer hele tiden så har vi vel egentlig ikke noe annet
gjennomførbart alternativ enn en automatisert løsning. Tanken med å ha helt
separate adressenoder er at adresseimporten skal kunne operere uavhengig av
andre objekter i OSM slik at de automatiske endringene ikke berører andres
bidrag.

Dersom noen flytter en adressenode uten å endre taggene vil den bli flyttet
tilbake neste gang. Metoden er å legge til en tag, f.eks. en note. Da vil
programmet ved neste oppdatering ikke røre den endrede adressenoden (men
vil legge til en helt ny adressenode på det opprinnelige stedet). Grunnen
er at det er umulig for programmet å avgjøre om den endrede noden er en
forbedring eller ikke.

Om man ser igjennom slike endringer i en by så ser det ut til at kanskje
90% av endringene oppstår når en litt uerfaren bruker i iD bruker en
adressenode som utgangspunkt når det skal legges inn en ny shop eller
amenity. Uheldigvis velges adressenoder som også har en amenity, shop e.l.
som førstevalg av Nominatim ved adressesøk, foran den mer riktige
adressenoden.

Testkjøringen viser at det er over 200.000 noder som bør flyttes til en
bedre posisjon nå, og bare en bitte liten andel av dette (jeg vil tro langt
under en promille) kan være forbedringer. Derimot er det et stort antall
grove feil som vil bli rettet.

En annen utfordring med de flyttede/endrede nodene er at de færreste av oss
passer på å holde dem oppdatert de neste 50 årene, f.eks. om et postnummer
blir endret, ved en seksjonering eller ved justering av gatene (og slike
opdateringer er det mange tusen av i løpet av et år). Og programmet klarer
ikke med sikkerhet å avgjøre om den endrede noden som før het
"Skomakergaten 3" nå skal hete "Nygaten 11B" eller ikke. Det kan like
gjerne bli galt som riktig.