[NUUG kart] Adresseimporten

Øystein Bjørndal obtitus at gmail.com
Fri Dec 7 07:41:58 CET 2018

> Adressene har allerede vært automatisk opplastet i noen år nå, så akkurat det er ikke noe nytt her. Med over 2 millioner adresser, over 400 kommuner og endringer hele tiden så har vi vel egentlig ikke noe annet gjennomførbart alternativ enn en automatisert løsning
Enig!

Det som vel var en funksjon i det gamle programmet addressee node programmet var å ignorere om noden har flyttet seg litt (5 meter?). Det kan være lurt om ditt program også gjør dette for å unngå:
- Forbedringer der noden har blitt flyttet nærmere inngangsdøren, noe som er fordelaktig for ruting (spesielt for blinde) så man finner riktig side av huset. Noen tilfeller kan man ende opp å følge helt feil vei om noden ligger feil.
- Avvik mellom OSM sine gps koordinater og kartverket, jeg kan lett se for meg at flyfoto basert OSM med addresser fra kartverket kan ende opp med en del noder mitt i veibanen eller andre rariteter. Her vil det jo trolig være OSM som er ‘feil’, men det er viktigere at kartet “henger sammen”, så om noen har manuelt forskjøvet ting så bør den endringen forbli.

Det jeg gjør i barnehage-importen, er å ha en lokal kopi av forrige dataset fra udir (utdanningsdirektoratet). Når det kjøres en auto-oppdatering, ser programmet kun etter endringer i responsen fra udir. Det betyr at om noen gjør endringer i OSM, så vil ikke programmet mitt bry seg før det har blitt en endring hos udir. Dette hjelper deg vel ikke i denne første kjøringen din, men kan være lurt for framtidige oppdateringer.

--
Øystein Bjørndal