[NUUG kart] software for ortorektifisering

Trond Michelsen trondmm-nuug at crusaders.no
Tue Feb 13 17:11:56 CET 2018

Hei.

Kan noen anbefale programmer for ortorektifisering som er noenlunde
enkle å bruke?

Jeg får vel innrømme at jeg egentlig ikke har tenkt til å bruke
programmet for å korrigere satelittbilder, men til videoredigering.

Kort foralt har jeg to videoer: En som er komplett, men i veldig
dårlig kvalitet, og en som er i veldig god kvalitet, men som mangler
mange scener. Planen er altså å klippe inn de manglende scenene fra
den dårlige kopien inn i den gode. For å få overgangen mellom de to
filmene så smertefri som mulig, tar jeg en langsom kryssfade mellom de
to klippene. Dette fungerer ganske bra. Men, bildene overlapper ikke
100%. Den dårlige versjonen er projisert på lerret og filmet fra en
litt skrå vinkel. Dessuten hopper bildet en smule.

Min fikse ide er derfor at jeg kan prøve å bruke ortorektifisering på
alle frames under kryssfadingen. Det blir ikke så himla mange bilder,
så det burde være gjennomførbart å gå gjennom alle manuelt.

Forslag mottas med takk. Si gjerne også fra om dette er en helt
idiotisk ide, og det finnes enkle videoverktøy som gjør det samme. :)

--
Trond Michelsen