[NUUG kart] Riksantikvarens åpne data

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Wed Jan 17 14:19:00 CET 2018

Så har vi kommet til neste offentlige etat: Riksantikvaren.
Nederst i mailen er tillatelse til å bruke Riksantikvarens åpne datasett.

Her er oversikt over datasettene fra Riksantikvaren:
Riksantikvarens karttjenester
<https://www.riksantikvaren.no/Veiledning/Data-og-tjenester/Karttjenester>

Og her er kart på web:
Riksantikvarens publikumskart
<http://riksantikvaren.maps.arcgis.com/home/index.html>

Det ser ut til å være spesielt Kulturminne (Enkeltminne og kanskje
Lokalitet) som er mest interessant. Jeg har lagt til Kulturminne som lag i
JOSM.

Her er ferdige OSM-filer per fylke om man vil ta en titt:
OSM-filer per fylke enkeltminner
<https://drive.google.com/drive/folders/1DlVVQtrNKfTOK0eOUw4b9mnFSVnNMzUV?usp=sharing>

Denne mappen inneholder også et eksempel på enkeltminner som *noder* samt
et eksempel på *lokaliteter* (samling av enkeltminner) fra datasettet -
begge fra Akershus.

For Oslo inneholder datasettet bygningskroppen for alle bygninger på
Byantikvarens "gule liste". Det er ca 14.000 bygninger med like høy
kvalitet som i FKB (bare bygningskroppen, ikke de andre bygningsdetaljene).
Alle gamle villaer og bygårder ser ut til å være med her, så dette gir
flertallet av bygninger innenfor Ring 2.

Jeg har også lagt ut et uttrekk som inneholder bygningskroppen for de
fleste kirker i Norge.

(Jeg har selv ikke videre planer med kulturminnene).

---------- Videresendt e-post ----------