[NUUG kart] RE: Øyer sunket i havet på Wikipedias kart

SandorS sandors39 at gmail.com
Mon Jul 2 21:28:21 CEST 2018

Hei,
Dete er en typisk feilklasse kilde – area over area med ulike elementer/innhold.
Jeg har mistet stemmen min krangling om slike kilder (egentlig stammer fra OSM Wiki dokumentasjon) på forumer og lister i OSM.
Men du vet, stor demokrati er det samme som kaos (vel, minst i systemteori). Jeg var fullstendig imot opplastings muligheter for fjorder som arealer (ikke en enkelt øvelse i det hele tatt). Unødvendig redundans over coasrline og konstant kilde til feil. Og det finnes på Planet nivå 6-sifret antall feil av denne typen som du peker på.
Så, hva som hendt her. En kjapp mapper opplastet en fjord polygon (som er vist i Kristoffers lenke) uten av de nødvendige huller/øyer. De som rendrer natural=fiord over sjø (fra kystlinje) selvsagt overskriver alt som finnes under den polygonen. Folk fra osm2pgsql vet om dette og enkelt ignorerer denne taggen. Derfor i mange OSM kart hvor de bruker nettopp resultatene fra osm2pgsql preprosessering øyene er der. Map-makere, som du refererer til, helt korrekt tegner fjord polygonen over andre innhold og dermed alt forsvinner som allerede var der (ikke bare øyer). Og husk at dette skjer ikke bare med Wikipedia kart men med de fleste kart-kreatører som har ikke en robust data-preparation-process. For eksempel, se på MapBox sin vector-tiles rendering for samme området her: https://goo.gl/B9okpH (skjermdump er fra i dag).

Sandor

Sent from Mail for Windows 10