[NUUG kart] Jernbanelinjer og stasjoner fra BaneNOR

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Sat Mar 3 08:38:34 CET 2018

Nedenfor følger tillatelse til å bruke det åpne datasettet for
jernbanelinjer og jernbanestasjoner fra BaneNOR. Det aller meste av
jernbane ligger allerede i OSM, men for mange jernbanestrekninger har
linjene fra BaneNOR betydelig bedre topologi. I tillegg har vi her flere
hundre railway=stop/public_transport=stop_position, kryssestasjoner samt
gamle stasjoner som ikke er i OSM i dag. Her er også kilometering, som
brukes til å angi presis posisjon for alle elementer for jernbanen.

BaneNOR har bare frigitt ett hovedspor per bane og bare noen få sidespor.
Resten er forbeholdt FKB.

Jeg har med god hjelp fra Noen laget en importplan for å dokumentere
dataene:
Import/Catalogue/Railway_Import_Norway
<https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Railway_Import_Norway>

Filene ligger her, inklusive produktspesifikasjon fra BaneNOR: Mappe
<https://drive.google.com/drive/folders/1yFSK4cMtDkeSLJKvRyXTwAI2x7qo35Mb>

Tanken nå er å gjøre en import/oppdatering av stasjoner og
stoppe-posisjoner i OSM, og deretter gjøre sporene tilgjengelig for alle
som ønsker å forbedre topografien for sporene der det behøves.

Men først er alle herved invitert til å studere importplanen/dataene og gi
kommentarer her på listen. Deretter må planen videre til importlisten.

Jeg har ikke klart å legge inn kilomter-nodene i linjene - de er for mange
til å håndteres manuelt. Det hadde vært supert om noen kunne påta seg å
lage et lite skript som gjør den jobben. Kilometer-nodene ligger allerede
med riktige koordinater for linjene. Man må søke opp de to nærmeste nodene
i linjen og hekte inn kilometer-noden mellom dem i linjen (tilsvarende
"Inkluder node i linje" funksjonen i JOSM).

---------- Videresendt e-post ----------