[NUUG kart] Fløtningsdammer

Kristoffer Hagen Kristoffer_hh at live.no
Mon May 14 00:06:10 CEST 2018

Den bør definitivt merkes som en demning.

Jeg tror disse verdiene er aktuelle:
waterway=dam benyttes der dammen er i bruk til å demme opp elven/bekken.
disused:waterway=dam benyttes der dammen enkelt kan tas i bruk, oftest museumsanlegg
abandoned:waterway=dam benyttes der det er synlige rester av dammen. Jeg antar at over 90 % av de gamle fløtningsdammene havner i denne kategorien.

Se denne artikkelen på wikien som forklarer forskjellen mellom de ulike prefiksene: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Lifecycle_prefix

Du bør også bruke historic=*
Jeg fikk ikke noen treff på eksisterende bruk av tagger for tømmerfløting hverken på norsk eller engelsk, men jeg antar historic=timber_floating kan fungere.

Denne kombinasjonen kan fungere for situasjonen du beskriver:

abandoned:waterway=dam
historic=timber_floating
name=*

Jeg ser at disused:waterway=dam har blitt brukt noen steder allerede: https://overpass-turbo.eu/s/yLT