[NUUG kart] MIME-type for kartformatet SOSI?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Oct 30 13:38:17 CET 2018

[Atle Frenvik Sveen]
> Interessant tema. Jeg ville fraråde application/vnd.kartverket.sosi
> ihvertfall, siden Kartverket ikke er noen offisiell "eier" av
> sosiformatet slik jeg forstår det? Kanskje Geonorge?

Aner ikke.  For min del har det ikke noe å si hva som velges, bare noe
velges.  Jeg ønsker bare å vite hva Noark 5 Tjenestegrensesnitt bør
returnere når en ber om å laste ned SOSI-filer.

En fint bieffekt ved å fastsette MIME-type er at Linux-maskiner kan
læres opp til å foreslå f.eks. sosi2osm eller andre verktøy som forstår
SOSI-formatet når filfremviserne kommer over slike filer.

> Hva med å kontakte sosi-sekretæriatet og spørre om de kan kontakte
> IANA? Den gjengen der elsker jo standardisering, så burde ikke være
> vanskelig å få dem til å skjønne poenget?

Kanskje du som kjenner dem kan gjøre det?  Jeg vet ikke hvem og hvor de
er, og i følge
er det visst kartverket?

--
Vennlig hilsen