[NUUG kart] Elveg-import

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Sep 24 21:41:45 CEST 2018


Jeg har for moroskyld tittet på litt av det dere har gjort, og jeg synes det ser veldig bra ut. Det eneste jeg kanskje kan pirke på er at det en del steder er brukt service på skogsveier som jeg nok selv hadde satt som unclassified, men det er en liten detalj egentlig. Det har jo vært diskutert litt, og jeg vet det er litt uenighet rundt det. Det er nok også noen veier inn til gårder og spredte hus som er såpass lange at jeg der også nok hadde valgt residential eller unclassified i stedet for service. Se f.eks. på https://www.openstreetmap.org/#map=16/59.4831/11.2194. Veien inn fra riksveien hadde jeg nok ikke satt som service, men de små stikkveiene etter det inn til husene er det jo greit å bruke service på.

Jeg har forresten satt meg opp på en par nye kommuner, så har jeg litt å jobb med. Har tatt noen få fra før. Det jeg har erfart som det største problemet egentlig tidligere er at Kartverket har en del veier som ikke lenger er vedlikehold og som er i ferd med å gro igjen. Noen kan være track, men andre er ikke det engang. Så å ha et øye på flyfoto kan være en fordel, eller om man er litt lokalkjent.

-Sverre





From: kart-bounces at nuug.no <kart-bounces at nuug.no> On Behalf Of Wiklund Johan
Sent: mandag 24. september 2018 17.18
To: NUUGs kartliste <kart at nuug.no>
Subject: Re: [NUUG kart] Elveg-import

Joda, vi har fått litt erfaring etterhvert. Spesielt i fremgangsmåten i arbeidet. Vi har kjørt to-stegsimport med først å utelukkende forberede datasettet, sen steg 2: import. Da får man bedre oversikt over vegklasser og manglende data, og mindre å tenke på under selve importen. Vegklassene er jo et evig problem og av og til er det bare gjetting og synsing hva som blir best – men vi har prøvd å generelt gå for mer unclassified enn residential/service ute i bygda, og dersom det er mulig å se, velge track på de dårligste veiene. Vi har også lagt til en del veier og spesielt footways og stier som manglet i Elveg.

Vi har også gått helt inn for å ikke importere dataen rå fra NVDB/Kartverket. Det må bearbeides først (spesielt nå når vi har flyfoto). Hvis ikke er det fort gjort at man importerer en vei med bedre posisjon – men dårligere geometri enn orginalveien, og det er lite vits. Vi jobbet altså en del med å utbedre geometrien på Elvegdataen før importen. Vi fikk nok ikke med oss alt, men jeg føler at 80% av våre uploads var en forbedring, 19% nøytralt og 1% litt dårligere (utjevnet til nærmeste 1% ☺)

Vi har også brukt en del JOSM styles for å visualisere ting og tang. Det har hjulpet oss å finne en god del data som ellers kan være vanskelig å få fatt i. Dette inkluderer en sammenligningsmetode som jeg brukte for å rangere prioriteten på kommunene (ser forskjellen mellom OSM og Elveg-settet sine veier). Jeg anbefaler alle å sette seg inn i mapcss (Map paint styles). Supernyttig!

En annen erfaring er at Pilgrimsleden er en evig plage ☺

/Johan


From: kart-bounces at nuug.no<mailto:kart-bounces at nuug.no> [mailto:kart-bounces at nuug.no] On Behalf Of Thor K. H.
Sent: mandag 24. september 2018 16.55
To: NUUGs kartliste <kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>>
Subject: [NUUG kart] Elveg-import

Jeg klarte ikke å bruke svar alle...

---------- Forwarded message ---------
From: Thor K. H. <nitrolinken at gmail.com<mailto:nitrolinken at gmail.com>>
Date: Mon, Sep 24, 2018 at 4:53 PM
Subject: Re: [NUUG kart] Elveg-import
To: Wiklund Johan <johan.wiklund at entur.org<mailto:johan.wiklund at entur.org>>

Veldig artig å høre fremdriften deres!

Med tanke på importarbeidet lurer jeg på om dere har hatt noen erfaringer eller problemstillinger utover det som står på prosjektsiden for Elveg-importering?

Mvh,
Thor

On Mon, Sep 24, 2018 at 2:29 PM Wiklund Johan <johan.wiklund at entur.org<mailto:johan.wiklund at entur.org>> wrote:
Hei

Som jeg meldte tidligere i sommer gjorde Entur en satsning på import av Elveg, siden vi bruker vegdata fra OpenStreetMap til å gi rutingforslag. Vi er nå ferdige med dette midlertidige prosjektet og vi rakk ferdigstille 78 kommuner i prosjektperioden.

Vi tok i første hånd kommuner med store mangler i veinettet. Vi strevet etter høy kvalitet foran kvantitet, så jeg tror ikke det skal være veldig mye å klage på – og jeg håper alle er fornøyde med resultatet.

Hvis noen har lyst å fortsette med importer ville jeg anbefalt følgende kommuner, basert på gjenstående prioritering med estimert størst mangel-minst jobb først:


1.     1242     Samnanger

2.     1514     Sande

3.     1515     Herøy

4.     1560     Tingvoll

5.     1942     Nordreisa

6.     0532     Jevnaker

7.     5013     Hitra

8.     5016     Agdenes

9.     5017     Bjugn

10.  5018     Åfjord

11.  0615     Flå

12.  0619     Ål

13.  0623     Modum

14.  0715     Holmestrand

15.  1133     Hjelmeland

16.  1243     Os

17.  1256     Meland

18.  1531     Sula

19.  1805     Narvik

20.  1820     Alstahaug

21.  1832     Hemnes

22.  0528     Østre Toten

23.  0545     Vang

24.  0427     Elverum

25.  0437     Tynset

Listen fortsetter med ca. 150 kommuner til, så ikke ver redd at vi går tom!


Johan Wiklund
Dataforvalter

[cid:image001.png at 01D3499C.B2E78700]
Et samlet kollektiv-Norge
www.entur.org<http://www.entur.org/>

_______________________________________________
kart mailing list
kart at nuug.no<mailto:kart at nuug.no>
https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: https://lists.nuug.no/pipermail/kart/attachments/20180924/1323b493/attachment-0001.htm 


More information about the kart mailing list