[NUUG kart] Kartverket er nysjerrige på OSM

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Tue Sep 29 12:54:36 CEST 2020

Hei

Jeg har fått en forespørsel fra Kartverket om å komme til en konferanse for Kartverkets Kartdata-avdelningen og fortelle litt om OSM. Kartdata-avdelningen ansvarer bland annet for N50, Ortofoto, høydedata og Elveg (men ikke SSR).

Dette var de opprinnelige ønskepunktene til et 30 minutters innlegg:

  *   Hvordan de bruker dataene våre og erfaringer rundt bruken av våre data
  *   Ønsker, innspill, forbedringer rundt dataleveransene våre
  *   Høre litt generelt om OSM
  *   Muligheter for bruk av OSM-data til ajourhold av utvalgte KV-data
  *   Muligheter for samarbeid på enkelte områder

Invitasjonen har kommet til meg fordi nye Kartverksdirektøren tidligere var adm.dir. hos oss i Entur og anbefalte meg - men det er altså ikke Entur som skal fortelle om OSM - det er meg som OSM-bidragsyter, selv om Entur også har sitt å si som OSM-konsument.

Jeg har jobbet en del med Elveg og naturligvis flyfoto men har ingen erfaring med f.eks. N50 (bortsett fra å fjerne jorder fra boligfelter med source:date fra 1984 ;)

Det er derfor viktig for meg å få innspill på disse punktene for hva vi/dere som nytter Kartverkets data har å melde tilbake, spesielt på punkt 1 og 2 i listen over.

Det er også mulighet for flere enn meg å delta her, og jeg deler gjerne scenen i en felles presentasjon - bare vi ikke blir alt for mange. Kontakt meg så kan vi se på hva som passer seg best. Tidspunktet er 13:00,  15. okt. på https://www.openstreetmap.org/node/1060355024

Jeg har opprettet en tråd I forumet på dette og jeg foretrekker å ta dialogen videre der: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=70737

Mvh
«ENTUR Johan Wiklund»