[NUUG kart] Polaric Server og lignende

Øyvind Hanssen oh at hans.priv.no
Tue May 9 15:27:01 CEST 2023

Som kanskje noen av dere kjenner til har jeg siden 2010 jobbet med
Polaric Server, en GIS/Tracking applikasjon som til tider har vært
benyttet i norsk frivillig redningstjeneste. Det er mye basert på
radioamatørenes APRS system og er fokusert på å vise trackere og deres
bevegelser på kart, gjerne sammen med annen geografisk informasjon (jeg
benytter også AIS fra Kystverket og DATEX fra norsk og svensk vegvesen).
Som kartlag benyttes OSM og åpne data fra Kartmyndighetene. Systemet har
også replikasjon av data mellom ulike server-instanser, rollebasert
autorisering, osv..

Nå er vi i en situasjon hvor frivillig redningstjeneste har valgt å
benytte en amerikansk skytjeneste (SARtopo), til tross for GDPR og
Schrems-II. Hvordan løsninger utviklet på frivillig basis som åpen
kildekode blir skjøvet ut er vel en egen diskusjon.

Uansett jobbes det i regi av HRS og Barentswatch med en egen norsk
løsning - om denne skal være det eneste og hvor åpen denne skal være er
vel også en egen diskusjon. Jeg har blitt skjøvet ut av dette så jeg vet
ikke så mye.

Polaric Server programvaren kan gjerne utvikles videre hvis det er
interesse for det. Jeg er åpen for ideer og bidrag fra flere. Og åpen
for å se på alternative bruksområder.

En mer teknisk dokumentasjon her: https://polaricserver.readthedocs.io

Den er på github - prosjekt: https://github.com/PolaricServer

En tjeneste går fortsatt under Norsk Radio Relæ Liga: https://aprs.no

Det kan også være verdt å nevne DISCO Open Source og Sarsys som kanskje
ikke er så ulikt.

--

Øyvind