<HTML xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40" xmlns:o =
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" xmlns:w =
"urn:schemas-microsoft-com:office:word" xmlns:m =
"http://schemas.microsoft.com/office/2004/12/omml"><HEAD>
<META content="text/html; charset=utf-8" http-equiv=Content-Type>
<META name=Generator content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<STYLE><!--
/* Font Definitions */
@font-face
        {font-family:"Cambria Math";
        panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
        {font-family:Calibri;
        panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
        {margin:0cm;
        margin-bottom:.0001pt;
        font-size:11.0pt;
        font-family:"Calibri",sans-serif;}
a:link, span.MsoHyperlink
        {mso-style-priority:99;
        color:blue;
        text-decoration:underline;}
a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed
        {mso-style-priority:99;
        color:#954F72;
        text-decoration:underline;}
.MsoChpDefault
        {mso-style-type:export-only;}
@page WordSection1
        {size:612.0pt 792.0pt;
        margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;}
div.WordSection1
        {page:WordSection1;}
--></STYLE>
</HEAD>
<BODY lang=NO-BOK dir=ltr vLink=#954f72 link=blue>
<DIV dir=ltr>
<DIV style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: 'Calibri'; COLOR: #000000">
<DIV>For en tid siden fjernet jeg det nedlagte havnesporet i Egersund, jeg var
ikke klar over at OSM også brukes til å dokumentere historiske fakta. Det er
changeset #66102753, er det noen som kan hjelpe med å reversere denne
endringen?</DIV>
<DIV>Bjørn Blixhavn</DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV style="FONT: 10pt tahoma">
<DIV> </DIV>
<DIV style="BACKGROUND: #f5f5f5">
<DIV style="font-color: black"><B>From:</B> <A title=ggranvik@online.no>Geir A
Granviken</A> </DIV>
<DIV><B>Sent:</B> Tuesday, May 28, 2019 1:31 AM</DIV>
<DIV><B>To:</B> <A title=nkamapper@gmail.com>NKA mapper</A> </DIV>
<DIV><B>Cc:</B> <A title=kart@nuug.no>kart@nuug.no</A> </DIV>
<DIV><B>Subject:</B> Re: [NUUG kart] Route-tagging</DIV></DIV></DIV>
<DIV> </DIV></DIV>
<DIV
style='FONT-SIZE: small; TEXT-DECORATION: none; FONT-FAMILY: "Calibri"; FONT-WEIGHT: normal; COLOR: #000000; FONT-STYLE: normal; DISPLAY: inline'>
<DIV class=WordSection1>
<P class=MsoNormal>Er ikke sikker på om jeg svarte, men jeg har i hvert fall
fikset den historiske ruten igjen nå, slik at den er komplett fra Spikkestad til
Brakerøya. (Bortsett fra at et hull ved Lierbyen, ettersom det blir rart å sy
sammen delene her…)</P>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P>
<P class=MsoNormal>Mvh Geir</P>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P>
<P class=MsoNormal>-- <o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal>- Geir A. Granviken <ggranvik@online.no><o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal>- +47 31 28 55 65 / -900 58 047<o:p></o:p></P>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P>
<DIV
style="BORDER-TOP: #e1e1e1 1pt solid; BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none; PADDING-BOTTOM: 0cm; PADDING-TOP: 3pt; PADDING-LEFT: 0cm; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm; mso-element: para-border-div">
<P class=MsoNormal
style="BORDER-TOP: medium none; BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none; PADDING-BOTTOM: 0cm; PADDING-TOP: 0cm; PADDING-LEFT: 0cm; BORDER-LEFT: medium none; PADDING-RIGHT: 0cm"><B>Fra:
</B><A>NKA mapper</A><BR><B>Sendt: </B>mandag 27. mai 2019 kl. 17.05<BR><B>Til:
</B><A>Geir A Granviken</A><BR><B>Kopi: </B><A>kart@nuug.no</A><BR><B>Emne:
</B>Re: [NUUG kart] Route-tagging</P></DIV>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P>
<DIV>
<DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal>Disse route-relasjonene for gamle jernbaner viser hvor
jernbanen/skinnegangen en gang var, og brukes ikke til å kjøre med bil, sykkel
e.l. i dag. Der jernbanetraseen fremdeles kan sees f.eks. i form av en vei
brukes railway=abandoned, og der hvor den er ødelagt brukes railway=razed. Slike
relasjoner finnes for alle de nedlagte jernbanene i Norge og brukes bl.a. i
Wikipedia. De kan sees på <A
href="https://www.openrailwaymap.org">openrailwaymap.org</A>. Linjene er stort
sett tegnet nøyaktig inn etter befaring eller basert på historiske flyfoto og
bør ikke endres om en ikke vet hva en gjør, og det bør ikke kobles inn andre
strekninger utenom traseen.</P></DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P></DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal>/NKA</P></DIV>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P>
<DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal>man. 27. mai 2019 kl. 16:22 skrev Geir A Granviken
<<A>ggranvik@online.no</A>>:</P></DIV>
<BLOCKQUOTE
style="BORDER-TOP: medium none; BORDER-RIGHT: medium none; BORDER-BOTTOM: medium none; PADDING-BOTTOM: 0cm; PADDING-TOP: 0cm; PADDING-LEFT: 6pt; MARGIN-LEFT: 4.8pt; BORDER-LEFT: #cccccc 1pt solid; PADDING-RIGHT: 0cm; MARGIN-RIGHT: 0cm">
<DIV>
<DIV>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">Hei,</P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto"> </P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">Har et spørsmål
vedrørende «Route». Det finnes en slik som følger Gamle Drammensbanen fra
Spikkestad til Brakerøya. Store deler av denne nedlagte jernbanestrekningen er
i dag turvei, og disse seksjonene er det jo naturlig å samle i denne ruten.
Noen seksjoner, som også er føyd til, er imidlertid railway=razed. D.v.s.
strekninger hvor det ikke lenger finnes spor av den gamle jernbanetraseen.
Deler av disse strekningene ligger dessuten på dagens Ringeriksvei, som er
stengt for gående og syklister, samt skrår over E18 ved Brakerøya. Her er det
med andre ord ikke farbart, og da må det vel være feil å ha med disse delene i
en rute?</P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto"> </P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">På den annen
side skal vel en rute være sammenhengende, og det er mulig hele veien ved å
koble inn gangveier etc. mellom de eksisterende deler av jernbanetraseen –
bortsett fra forbi Lierbyen, hvor man da beveger seg langt unna den gamle
jerbanelinja. Er det likevel ok å koble inn strekninger utenom selve traseen
for å kunne lage en sammenhengende rute fra Spikkestad til Brakerøya?</P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto"> </P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">Mvh Geir</P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto"> </P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">-- </P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">- Geir A.
Granviken <<A target=_blank>ggranvik@online.no</A>></P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto">- +47 31 28 55
65 / -900 58 047</P>
<P class=MsoNormal
style="mso-margin-top-alt: auto; mso-margin-bottom-alt: auto"> </P></DIV></DIV></BLOCKQUOTE></DIV></DIV></DIV>
<P class=MsoNormal
style="MARGIN-LEFT: 4.8pt">_______________________________________________<BR>kart
mailing list<BR><A target=_blank>kart@nuug.no</A><BR><A
href="https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart"
target=_blank>https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart</A></P>
<P class=MsoNormal><o:p></o:p> </P></DIV></DIV></DIV></DIV></BODY></HTML>